skuteczne zarządzanie firmą to zarządzanie finansami.

Praca specjalistów od rachunkowości zarządczej

13 lipca 2015

Badania przeprowadzone ostatnio przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) pokazują, że każda organizacja która chce w stu procentach wykorzystać potencjał oraz możliwości specjalistów od rachunkowości zarządczej musi przede wszystkim zapewnić sprawny przepływ informacji w swoim obrębie. Bardzo ważny jest także nieustanny rozwój kompetencji interpersonalnych takich osób; dobrym rozwiązaniem jest również wdrożenie systemu opartego na zasadzie "business partnering".

Samo poprawne zdefiniowanie pojęcia "rachunkowości zarządczej" nie jest prostym zadaniem; debata nad tym tematem ciągnie się przynajmniej od lat 80 ubiegłego stulecia. Niemniej jednak większość znawców tego tematu jest zgodna co do tego, że osoby które się tym zajmują w danej organizacji powinny pełnić funkcje nie organizacyjne, ale przede wszystkim doradcze. Zgodnie z raportem "Rachunkowość zarządcza we wsparciu strategicznych procesów zarządczych" bardzo ważne jest zaangażowanie odpowiedniego specjalisty, do którego zadań będzie należało włączenie się w strategiczne dla funkcjonowania całej organizacji procesy – potrzebna jest do tego jednak odpowiednia chęć z jego strony. W takich zadaniach potrzebna jest co prawda wiedza, której zakres znacznie wykracza za dziedzinę szeroko rozumianej rachunkowości – konieczna jest na przykład dobra znajomość samej problematyki prowadzenia przedsiębiorstwa oraz zarządzania daną organizacją. Niemniej jednak wykazywanie się odpowiednią inicjatywą oraz chęcią włączania się w procesy prowadzenia danego przedsiębiorstwa zawsze pozwalają na zdobycie sobie uznania w zarządzie firmy. Jak pokazuje doświadczenie wielu firm, model "business partnering" znacznie zwiększa szansę na objęcie stanowiska doradczego przez pracowników zatrudnionych w danej firmie.

"Business partnering" to specjalny model funkcjonowania firm, którego szczyt popularności przypada na kryzys finansowy z roku 2007. Do głównych jego cech należy przede wszystkim bliska współpraca pomiędzy managerami zarządzających na wyższym szczeblu poszczególnymi działami firmy. W taki sposób samo ustalanie priorytetów dla firmy jest znacznie skuteczniejsze; poszczególne działy wiedzą, jakie operacje i decyzje podejmują inne piony danego przedsiębiorstwa. W takim modelu dobry specjalista od rachunkowości zarządczej na stanowisku doradczym odgrywa niezwykle istotną rolę.

Włodzimierz Lechowicz